Gandhi
Mohandas Karamchand Gandhinasceu em Porbandar, na Índia, a 2 de Outubro de 1869. O pai era primeiro-ministro na corte do príncipe local. A mãe, mulher devota, deu aos filhos uma educação religiosa. A religião da família era uma combinação de Hinduísmo e de Jainismo.
Gandhi cresceu a acreditar na doutrina do karma, segundo a qual devemos rezar, ser disciplinados, honestos e parcimoniosos, a fim de conservarmos a alma pura.
Quando tinha treze anos, casou-se, segundo a tradição hindu, com Kasturbai Makanji, uma linda rapariga da mesma idade, dotada de grandes qualidades, como a paciência, a força e a coragem.
Quanto a Gandhi, era de baixa estatura, tímido, e tinha medo de várias coisas, entre as quais as serpentes, os fantasmas e a escuridão. Kasturbai ria-se com ternura do marido, por este ter de dormir com a luz acesa.
Gandhi sentia-se diferente das outras pessoas. Aluno fraco: terminou o liceu com dificuldade e teve más notas na faculdade. Em 1888, instado pelo tio, deixou a mulher na Índia e foi para Londres estudar Direito. Durante muito tempo, sentiu-se completamente só, um estrangeiro em terra alheia. A fim de se sentir mais confiante, decidiu transformar-se num autêntico cavalheiro inglês. Vivia num apartamento selecto e vestia roupas elegantes. Aprendeu a falar um inglês perfeito, teve aulas de violino e aprendeu até a dançar o fox-trot.
Mas não era feliz. Sentia que um fosso enorme separava o seu ser interior da sua aparência exterior. Tentou então recuperar a sua herança jainista: abandonou o apartamento selecto, passou a cozinhar as suas próprias refeições, a andar a pé em vez de tomar transportes, e aderiu à Sociedade Vegetariana de Londres. A sua nova independência fê-lo sentir-se mais feliz, embora continuasse desajeitado e tímido.
Tirou finalmente o curso e regressou à Índia, três anos depois de ter chegado a Londres.
De regresso a casa, soube que a mãe tinha morrido.
Gandhi abriu um escritório de advocacia em Bombaim, decidido a triunfar na vida profissional. Mas a sua timidez desajeitada impedia-o de falar em público e foi humilhado com frequência.
Como o irmão de Gandhi conhecia uma firma de advogados na África do Sul que precisava de um sócio, Gandhi, acompanhado pela mulher, deixou a Índia em 1893. De novo estrangeiro em terra alheia, experimentou o racismo na própria pele. A sua cor fazia dele um alvo de desprezo e de maus-tratos físicos por parte dos brancos sul-africanos. O trabalho no escritório era duro mas, em vez de desistir e de abandonar aquele país hostil, Gandhi decidiu mudar-se a SI MESMO, a fim de enfrentar os desafios que lhe eram colocados.
Através da auto-disciplina e da concentração, conseguiu atingir os seus objectivos e compreendeu que o verdadeiro exercício do Direito consiste em procurar o lado melhor da natureza humana e penetrar nos corações dos homens. Começou a encarar todas as dificuldades como formas de melhor servir os outros, atitude que viria a tornar-se o segredo do seu sucesso durante o resto da vida.
Numa noite de Inverno, Gandhi viajava de comboio, em negócios, numa carruagem de primeira classe. Um passageiro branco insistiu que Gandhi viajasse em terceira classe. Gandhi recusou, e o revisor atirou-o para fora do comboio. No meio de parte alguma, rodeado de escuridão e cheio de frio, Gandhi reflectiu sobre a profunda e dolorosa doença do preconceito.
Pouco depois da sua experiência no comboio, criou a teoria da satyagraha, que quer dizer “a força do amor”. Escreveu: A força do amor exercida através da paz triunfa sempre sobre a violência. Empenhou-se em extirpar a doença do preconceito, sem nunca ceder à violência e sem nunca exercer violência sobre os outros, e prometeu trazer a paz do Céu para a Terra.
No início do século XX, a África do Sul estava dividida em quatro colónias britânicas distintas: a Colónia do Cabo, o Natal, o Estado Livre de Orange e o Transval. A 22 de Agosto de 1906, o governo do Transval promulgou a Lei dos Negros, que privava os negros e os indianos dos seus direitos cívicos. Em resposta a esta lei, Gandhi formou o primeiro movimento não-violento de resistência de massas. Mais de quinhentas pessoas participaram neste movimento de desobediência civil.
Gandhi e os seus apoiantes lutaram pelos direitos de negros e indianos, bem como pelos direitos das mulheres. Prestou apoio jurídico gratuito e ajudou pessoas que viviam em condições desesperadas. Tratou de pessoas doentes, que tinham sido abandonadas durante uma epidemia, fez curativos a leprosos e reconfortou os moribundos. Costumava dizer:
— Estas pessoas são meus irmãos e irmãs. O seu sofrimento é o meu sofrimento. A minha família é o mundo inteiro.
Gandhi acreditava profundamente nos ensinamentos de um dos livros sagrados hindus, o Baghavad-Gita. Meditava várias vezes ao dia e tentava enfraquecer os seus desejos egoístas através do amor aos outros e do amor ao “Senhor do Amor”. Tentava não sentir raiva, para que esta não tolhesse o seu discernimento. Ao acreditar no poder do amor e ao tratar todas as pessoas como se fossem membros da sua própria família, Gandhi descobriu que deixara de sentir timidez e que não tinha medo de coisa alguma.
Tanto ele como os seus seguidores agiam no sentido de aceitar de igual maneira as coisas boas e más da vida, de receber os desafios com humildade e mansidão, e de trazer a harmonia ao mundo.
Gandhi regressou à Índia em 1915, acompanhado pela mulher e pelos quatro filhos. Começou a lutar para libertar a Índia do sistema preconceituoso de castas que dividia a sociedade em quatro classes. Os sacerdotes ocupavam o topo da pirâmide social, seguidos pelos príncipes e pelos militares que, por sua vez, se encontravam no patamar acima dos trabalhadores. Os pobres ─ os “intocáveis” ─ ocupavam o nível mais baixo da pirâmide. Gandhi chamava-lhes “filhos de Deus” e estava decidido a libertá-los do seu estigma.
Também se empenhou em libertar a Índia do domínio britânico. Durante trezentos anos, vários milhares de Britânicos tinham governado mais de trezentos milhões de Indianos. Gandhi dirigia-se às multidões e pedia-lhes que pusessem a satyagraha em prática, ou seja, o amor altruísta pelos outros. Os Indianos deixaram de colaborar com os Britânicos e muitos foram presos. Muitos outros começaram a confeccionar as suas próprias roupas, para não terem de comprar tecidos britânicos. A túnica branca de fiação caseira chamada khadi começou a ser usada por milhões de pessoas, tornando-se o símbolo da independência indiana.
O governo britânico ficou furioso com a não-cooperação da Índia e, em 1919, durante o massacre de Amritsar, soldados britânicos mataram 379 inocentes, tendo ferido mais de um milhar.
Gandhi liderou então um hartal, ou greve nacional, que paralisou a Índia inteira. A campanha não-violenta baseada na teoria da satyagraha continuou, encorajada pelas palavras do próprio Gandhi:
A não-violência actua de forma contínua, silenciosa e incessante, até transformar o mal em bem.
Em 1922, os Britânicos prenderam Gandhi por pregar a não-violência, por desafiar a autoridade britânica e por escrever panfletos anti-governo. Esteve preso durante dois anos, mas o movimento da não-violência manteve-se forte.
O imperialismo britânico na Índia estava sob ameaça e Gandhi sentia-se feliz. Não achava que o facto de estar preso fosse uma tribulação; pelo contrário, via-o como um motivo de orgulho. Considerava que sofrer corajosamente por um ideal era a força motriz que transformaria cada homem e cada mulher da Índia em seres livres.
Em países quentes e tropicais como a Índia, o sal é uma parte essencial da alimentação das pessoas. A lei britânica proibia os Indianos de fazerem o seu próprio sal e obrigava-os a pagar um pesado imposto sobre este produto.
Em 1930, Gandhi liderou os seus compatriotas na chamada Marcha do Sal. Acompanhado por setenta e oito pessoas, empreendeu a caminhada de Sabarmati até Dandi, uma cidade costeira que ficava a mais de 200 quilómetros. Quando Gandhi chegou a Dandi e pegou num punhado de sal, num gesto simbólico de desafio do domínio britânico, as pessoas que o acompanhavam excediam já as centenas de milhar. O governo britânico foi forçado a reconhecer que estava a perder o controlo da Índia.
Depois de liderar a Marcha do Sal e outras iniciativas igualmente desafiadoras, Gandhi sentiu que o jugo imperialista sobre os seus compatriotas estava a diminuir de intensidade, o que, para ele, constituía um motivo de grande júbilo. Os seus seguidores deram-lhe o cognome de “Mahatma”, que significa “alma grande”.
Mas o governo britânico não desistia facilmente da Índia e Gandhi foi preso depois da Marcha do Sal. Decidiu então jejuar, a fim de pressionar as autoridades. Foi uma forma poderosa e não-violenta de ameaçar o governo. Como este não queria ser responsável pela morte de Gandhi, após seis dias de greve de fome, acordou em proteger os direitos cívicos dos “intocáveis”. Conseguir mudanças sociais através de meios pacíficos foi o grande contributo de Gandhi para a humanidade.
Durante a Segunda Guerra Mundial, os indianos de religião hindu e os indianos de religião muçulmana travaram uma guerra civil motivada pelas suas diferenças religiosas e culturais. Massacres e actos de destruição devastaram o país inteiro.
Durante todo este período de grande anarquia e sofrimento, Gandhi percorreu, descalço, aldeias remotas que tinham sido destruídas e continuou a pregar a sua mensagem de não-violência.
A 12 de Agosto de 1947, a Índia conseguiu, finalmente, libertar-se do domínio britânico. Mas o país estava separado em duas partes: a sul ficava a Índia, de maioria hindu, liderada pelo Primeiro-Ministro Jawaharlal Nehru e, a norte, o Paquistão muçulmano, liderado pelo Governador-Geral do Paquistão e Presidente da Liga Muçulmana, Muhammad Ali Jinnah.
Gandhi não comemorou a independência da Índia. Encetou um período de jejum para lembrar a Hindus e Muçulmanos a importância da paciência, da compreensão e do perdão, face à intransigência. Ansiava que o seu povo vencesse o ódio através do amor.
Como o movimento da satyagrahaconseguira vencer o domínio britânico, Gandhi confiava que ele pudesse também unificar as facções que agora dividiam a Índia. Mas tal unificação nunca viria a consumar-se.
Embora extremamente debilitado devido ao jejum, Gandhi, agora com 78 anos, continuou a dirigir-se aos seus seguidores. Como ensinava e professava a irmandade de todas as pessoas e religiões, era odiado pelos Hindus e Muçulmanos, que acreditavam que a sua própria religião era a única verdadeira
No dia 30 de Janeiro de 1948, ao cair da tarde, quando Gandhi se dirigia para um encontro de oração, no qual era aguardado por milhares de pessoas, um Hindu, de nome Nathuram Godse, disparou sobre ele, atingindo-o mortalmente no coração. Gandhi caiu. As suas últimas palavras foram palavras de compaixão e amor:
Rama, rama, rama .
(Perdoo-te, amo-te, abençoo-te.)
Foi cremado em Nova Deli. Milhões de pessoas, vindas de toda a Índia e de todos os cantos do mundo, choraram a perda deste extraordinário mensageiro da paz.
Quando morreu, Gandhi tinha poucos bens: duas colheres, duas panelas, três macacos, três livros, um relógio de bolso, um par de óculos, uma tigela de alumínio (recordação da prisão), um conjunto de secretária, dois pares de sandálias, e a sua khadi.
As suas cinzas foram misturadas com pétalas de rosa e espalhadas pela família na confluência dos três grandes rios indianos: o Ganges, o Jumna e o Sarasvati.
O Bhagavad-Gītā diz que sermos unos com o Senhor do Amor é o estado supremo de ventura. Se conseguirmos atingir esse estado, passaremos da morte à imortalidade. O amor ilimitado de Mahatma Gandhi pela humanidade guiou a sua vida, mudou a vida de milhões de pessoas, e tornou-o imortal.
GandhiMohandas Karamchand Gandhi was born in Porbandar, India, on 2 October 1869. The father was prime minister at the court of the local prince. The mother, devout woman, gave the children a religious education. The family religion was a combination of Hinduism and Jainism.Gandhi grew to believe in the doctrine of karma, according to which we must pray, be disciplined, honest and thrifty in order to retain a pure soul.When I was thirteen, he married according to Hindu tradition, with Kasturbai Makanji, a beautiful girl of the same age, endowed with great qualities such as patience, strength and courage.As for Gandhi, was of short stature, shy, and afraid of many things, including snakes, ghosts and darkness. Kasturbai laughed fondly of her husband for having to sleep with the light on.Gandhi felt different from other people. Weak student: finished high school with difficulty and had bad grades in college. In 1888, urged by his uncle, he left his wife in India and went to London to study law. For a long time, felt completely alone, a stranger in a strange land. In order to feel more confident, decided to become a real English gentleman. He lived in an apartment and the select wore stylish clothes. Learned to speak perfect English, had violin lessons and learned to dance the fox-trot.But it was not happy. I felt a huge gap separating the inner being of their outward appearance. He then tried to recover his inheritance Jain: abandoned apartment select few, began to cook their own meals, a walking instead of taking transport, and joined the London Vegetarian Society. Your new independence made him feel happier, though still clumsy and shy.Finally took the course and returned to India, three years after he arrived in London.Back home, he learned that his mother had died.Gandhi opened a law office in Mumbai, determined to succeed in life. But his awkward shyness prevented him from speaking in public and humiliated regularly.As the brother of Gandhi knew a law firm in South Africa that needed a partner, Gandhi, accompanied by his wife, left India in 1893. New foreigner in a strange land, experienced racism in their own skin. Its color made him a target of scorn and physical abuse on the part of white South Africans. The work was hard but in the office, instead of giving up and leave this hostile country, Gandhi decided to move to HIMSELF in order to face the challenges that were posed.Through self-discipline and concentration, to achieve its objectives and realized that the real exercise of the Right is to seek the best side of human nature and to enter men's hearts. Began to face all difficulties and ways to better serve others, an attitude that would become the secret of his success during the rest of his life.On a winter night, Gandhi traveled by train, in business, in a first class carriage. A white passenger insisted that Gandhi traveled in third class. Gandhi refused, and the reviewer threw him off the train. In the middle of nowhere, surrounded by darkness and full of cool, Gandhi reflected on the deep and painful disease of prejudice.Shortly after his experience on the train, created the theory of satyagraha, which means "the power of love." Wrote: The power of love exercised through peace always triumphs over violence. Endeavored to extirpate the disease of prejudice, never give in to violence and never use violence on others, and promised to bring peace of heaven to Earth.In the early twentieth century, South Africa was divided into four distinct British colonies: the Cape Colony, Christmas, Orange Free State and Transvaal. The August 22, 1906, the Transvaal government promulgated the Law of Negros, which deprived blacks and Indians of their civil rights. In response to this law, Gandhi formed the first non-violent movement of mass resistance. Over five hundred people participated in the civil disobedience movement.Gandhi and his supporters fought for the rights of blacks and Indians, as well as the rights of women. Provided free legal aid and helped people living in desperate conditions. Treated sick people, which had been abandoned during an epidemic, the lepers made dressings and comforted the dying. Used to say:- These people are my brothers and sisters. Their suffering is my suffering. My family is the whole world.Gandhi deeply believed in the teachings of one of the Hindu holy books, the Bhagavad-Gita. Meditated several times a day and try to weaken their selfish desires through the love of others and love the "Lord of Love". She tried not to feel anger, lest it tolhesse your discernment. By believing in the power of love and treat all people as if they were members of his own family, Gandhi found that ceased to feel shy and not afraid of anything.Both he and his followers acted towards accepting the same way the good and bad things of life, to receive challenges with humility and meekness, and bring harmony to the world.Gandhi returned to India in 1915, accompanied by his wife and the four children. She began to struggle to free India bigoted caste system which divided society into four classes. The priests occupied the top of the social pyramid, followed by the princes and the military, in turn, were above the level of the workers. The poor ─ the "untouchables" ─ occupied the lowest level of the pyramid. Gandhi called them "sons of God" and was determined to free them of their stigma.Also strived to free India from British rule. For three hundred years, many thousands of Britons had ruled over three hundred million Indians. Gandhi was addressing the crowd and begged them to put into practice the satyagraha, or selfless love for others. The Indians failed to cooperate with the British and many were arrested. Many others began to prepare their own clothes, to avoid having to buy British textiles. The white robe spinning khadi called home began to be used by millions of people, making it the symbol of Indian independence.The British government was furious at the non-cooperation of India and, in 1919, during the massacre of Amritsar, British soldiers killed 379 innocent people, injuring over a thousand.Gandhi led so a hartal, or national strike that paralyzed the entire India. The non-violent campaign based on the theory of satyagraha continued, encouraged by the words of Gandhi:Nonviolence acts continuously, silently and unceasing even transform evil into good.In 1922, the British arrested Gandhi for preaching non-violence, by challenging British authority and for writing anti-government leaflets. He was imprisoned for two years, but the movement of non-violence remained strong.British imperialism in India was under threat and Gandhi was happy. I did not think that the fact of being trapped was an ordeal, but rather saw it as a source of pride. Considered to suffer courageously for an ideal was the driving force that would transform every man and woman in India free beings.In warm, tropical countries like India, salt is an essential part of the diet of people. British law prohibited the Indians from making their own salt and required them to pay a heavy tax on this product.In 1930, Gandhi led his countrymen in March called the Salt Accompanied by seventy-eight people, undertook to walk from Sabarmati to Dandi, a coastal town which was more than 200 kilometers. When Gandhi reached Dandi and picked up a handful of salt in a symbolic gesture of defiance of British rule, people who accompanied him already exceeded the hundreds of thousands. The British government was forced to acknowledge that he was losing control of India.After leading the Salt March and other initiatives also challenging, Gandhi felt that the imperialist yoke on his countrymen was to diminish in intensity, which, for him, was a cause for great rejoicing. His followers gave him the nickname of "Mahatma" which means "great soul".But the British government did not give up easily and India Gandhi was arrested after the March of Sal then decided to fast in order to pressure the authorities. It was a powerful and nonviolent threaten the government. As this would not be responsible for the death of Gandhi, after six days of hunger strike, agreed to protect the civil rights of the "untouchables". Achieve social change through peaceful means was the great contribution of Gandhi to mankind.During World War II, Indians Hindu religion and Muslim Indians fought a civil war motivated by their religious and cultural differences. Massacres and acts of destruction devastated the whole country.Throughout this period of great suffering and anarchy, Gandhi walked barefoot remote villages that had been destroyed and continued to preach his message of nonviolence.The August 12, 1947, India finally free themselves from British rule. But the country was separated into two parts: the south was India, the Hindu majority, led by Prime Minister Jawaharlal Nehru and the north, Muslim Pakistan, led by the Governor-General and President of Pakistan Muslim League, Muhammad Ali Jinnah.Gandhi did not celebrate independence from India. Embarked on a period of fasting to remind Hindus and Muslims the importance of patience, understanding and forgiveness in the face of intransigence. Longed for his people win hatred through love.As the movement satyagraha had managed to win the British rule, Gandhi was confident that he could also unify the factions that now divided India. But such unity would never be consummated.Although extremely weak due to fasting, Gandhi, now 78, continued to address his followers. As taught and professed brotherhood of all people and religions, was hated by Hindus and Muslims, who believed that their religion was the only trueOn January 30, 1948, in the evening, when Gandhi was heading to a prayer meeting, which was awaited by thousands of people, a Hindu named Nathuram Godse, shot him, hitting him fatally in the heart . Gandhi fell. His last words were words of compassion and love:Raw, raw, raw.(I forgive you, love you, bless you.)He was cremated in New Delhi. Millions of people from all over India and all over the world mourned the loss of this extraordinary messenger of peace.When he died, Gandhi had few possessions: two spoons, two pans, three monkeys, three books, a pocket watch, a pair of glasses, a bowl aluminum (recall the prison), a set of desk, two pairs of sandals, and his khadi.His ashes were mixed with rose petals scattered by the family at the confluence of three major Indian rivers: the Ganges, the Jumna and Saraswati.The Bhagavad-Gita says that we are one with the Lord of Love is the supreme state of bliss. If we can achieve this state, we pass from death to immortality. The boundless love for humanity Mahatma Gandhi guided his life and changed the lives of millions of people, and made it immortal.
Life in Pictures
"MAHATMA GANDHI"
Gandhi in his childhood
Gandhi in his teens
Mohandas Karamchand Gandhi in South Africa in 1895
Mohandas Karamchand Gandhi as Lawyer
Gandhi in Videshi outfit at 19 years of age
Young and handsome Gandhi
Gandhi with his wife Kasturba after returning from South Africa
Gandhi with his collegues in South Africa
Mohandas Gandhi with his friends in South Africa
Gandhi and his wife Kasturba
Gandhi preaching a group of people
Gandhi interacting with his followers sitting in a train
Gandhi in Downing Street, England
Gandhi in Downing Street, London, UK
Gandhi giving speach to his followers
Gandhi on Salt March
Gandhi on Dandi March
Gandhiji lifting the salt
Mahatma Gandhi with a facial expression of peace
Gandhi with his supporters in the train
Gandhiji with two women Manu and Abha
Gandhiji on a walk with Khan Abdul Ghaffar Khan
The two women Manu and Abha as his walking sticks
Gandhi-Nehru on a happy mood
Gandhiji and Nehruji on serious discussions for attaining independence to India
Gandhiji addressing the huge gatherings pertaining to Salt Satyagraha
Gandhiji with Jinnah in 1944
Gandhiji popularly known as Bapu with a sweet smile
Gandhiji along with his followers for Salt Satyagraha
A young boy leads Gandhiji for a walk
Gandhiji spinning the wheel
Bapu reading newspaper
Gandhi and Kasturba in their old age
Gandhiji on fast
Bapu’s last walk for his prayer on January 30, 1948
Mahatma Gandhi – The Father of India (1869-1948)
"MAHATMA GANDHI"
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Mohandas Karamchand Gandhi in South Africa in 1895
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Gandhi with his wife Kasturba after returning from South Africa
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Mohandas Gandhi with his friends in South Africa
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Gandhiji on a walk with Khan Abdul Ghaffar Khan
The two women Manu and Abha as his walking sticks
Gandhi-Nehru on a happy mood
Gandhiji and Nehruji on serious discussions for attaining independence to India
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Gandhiji with Jinnah in 1944
Gandhiji popularly known as Bapu with a sweet smile
Gandhiji along with his followers for Salt Satyagraha
A young boy leads Gandhiji for a walk
Gandhiji spinning the wheel
Bapu reading newspaper
Gandhi and Kasturba in their old age
Gandhiji on fast
Bapu’s last walk for his prayer on January 30, 1948
Mahatma Gandhi – The Father of India (1869-1948)
Demi
Tradução e adaptação
http://contadoresdestorias.wordpress.com/2007/05/04/gandhi/
Gandhi
New York , Margaret K. McElderry Books, 2001 Tradução e adaptação
http://contadoresdestorias.wordpress.com/2007/05/04/gandhi/
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